Hvad er en IPO (børsintroduktion)?
En IPO (børsintroduktion) er det første offentlige udbud af aktier, som en virksomhed tilbyder offentligheden. Når dette sker, kan alle investorer – ikke kun virksomhedens ansatte eller andre insidere – købe aktier.
En børsintroduktion kan være et risikabelt foretagende, fordi det er første gang, at en aktie udbydes på det åbne marked, og der kan derfor kun være få oplysninger om, hvordan investorerne vil reagere på den.
Det betyder, at hvis du investerer i en børsintroduktion, kan du ende med tabe stort. Dog kan investering i børsintroduktioner også kan give store gevinster, da disse aktier ofte starter med en meget lav pris pr. aktie og har et større vækstpotentiale senere hen.
Hvorfor børsintroduceres virksomheder?
Virksomheder går typisk på børsen for at rejse kapital til ekspansion eller andre formål. De kan også gå på børsen, når de føler, at der er et generelt markedsbehov for deres produkt eller tjenesteydelse.
IPO-processen hjælper også virksomhedens ansatte og ledere med at sælge deres aktier, så de har et incitament til at arbejde hårdt. Dette er kendt som tilpasning mellem medarbejdere og aktionærer.
Fordele ved en børsnotering
En børsintroduktion har fire hovedfordele.
- For det første giver en børsnotering større likviditet for investorerne.
- For det andet kan en virksomhed få penge fra en enkelt investering i stedet for gennem flere forskellige mindre investeringer.
- For det tredje øges et selskabs værdi ofte, efter at de er gået på børsen – det betyder, at du kan tjene flere penge, hvis aktierne stiger i pris.
- Endelig kan idéen om at være “offentlig” være med til at øge kendskabet til mærket og skabe goodwill hos kunder, som også ønsker at købe ind i det (denne proces kaldes signalering).
Selvfølgelig er der dog også nogle ulemper.
Ulemper ved en børsnotering
Der er også flere ulemper ved en børsintroduktion:
- For det første kan virksomheden være nødt til at opgive en vis kontrol over sin virksomhed, for at investorerne kan føle sig trygge ved dem.
- For det andet skal virksomheden nu offentliggøre sit overskud og tab hvert kvartal – det betyder, at den kan miste værdifulde hemmeligheder om, hvor godt dens produkter eller tjenester fungerer (dette kaldes signalering).
- For det tredje kan virksomhederne ved at blive børsnoteret blive tvunget til at offentliggøre følsomme oplysninger, som kan blive almindeligt kendt blandt konkurrenterne. Dette giver disse konkurrenter mulighed for at se, hvilke strategier virksomheden anvender, samtidig med at de stadig kan konkurrere effektivt selv (det kaldes signalering).
- For det fjerde: Hvis du investerer i aktier i et selskab, inden det bliver børsnoteret, uden at fortælle andre om din investeringsbeslutning først, kan du blive gjort ansvarlig for insiderhandel.
Det er op til virksomheden at finde ud af, om de får mest ud af at blive børsnoteret, eller om det er bedre at forblive privat.
Hvordan foregår en IPO?
En børsintroduktion foregår i fire faser:
- Først registrerer virksomheden sig hos tilsynsmyndighederne og indsender et prospekt. Prospekter er ofte hundredvis af sider lange.
- Derefter hjælper underwritere med at forberede disse dokumenter til potentielle investorer. De tilbyder derefter at købe aktier fra selskabet, inden det går på børsen på vegne af disse personer – dette kaldes en “institutionel runde”
- Når der er fundet tilstrækkelig efterspørgsel fra institutionelle købere (som normalt repræsenterer investeringsforeninger eller pensionsordninger), bliver udbuddet åbent for alle, der ønsker at investere – det betyder, at det nu er muligt for dig som individuel investor at købe aktier, som tidligere kun var tilgængelige via institutioner. Denne proces betegnes som en detailrunde og kaldes også for pre-IPO.
- Efter at have afsluttet detailrunden kan investorerne handle på en offentlig børs.
Det kan tage lang tid at blive børsnoteret, da der indgår meget i processen.
Før en IPO – hvad skal virksomheden gøre før en IPO?
Før virksomheden kan komme på børsen, skal de opfylde en række krav. Virksomheden skal give følgende oplysninger
- En detaljeret beskrivelse af virksomhedens produkter og tjenester, herunder regnskaber fra de seneste to år. IPO-prospektet er påkrævet for denne fase.
- Alle bestyrelsesmedlemmer i bestyrelsen – deres navne, kvalifikationer og aktiebesiddelser i selskabet.
- Antallet af aktier, der udbydes: hvor mange der vil blive handlet offentligt (IPO) i forhold til de aktier, der ejes af insidere eller ansatte. Det bør også angives, om der er tale om ordinære aktier eller præferenceaktier, som har forskellige rettigheder.
Når alt dette er klaret, kan de rykke videre i processen.
Hvordan fastsættes prisen af en aktie ved IPO’s
Den pris, som en investor betaler for en aktie, afhænger af virksomhedens markedsværdi, som kan ændre sig over tid. Den første udbudspris fastsættes normalt af de garanterende banker og mæglerfirmaer gennem forhandlinger med ledelsen, inden virksomheden går på børsen.
Det er muligt at købe aktier i børsintroduktioner til andre priser end deres oprindelige notering
En typisk børsintroduktion har tre prisfastsættelsesfaser: Prisfastsættelsesfase I (den institutionelle runde), prisfastsættelsesfase II (detailhandel) og prisfastsættelsesfase III (børs). I hver fase kan investorerne købe aktier til en højere eller lavere pris på grundlag af efterspørgslen fra andre købere.
Efter IPOs – hvad sker der efter børsnoteringer?
Efter en IPO vil aktien være tilgængelig for handel på en aktiebørs. Det betyder, at alle med adgang til en handelsplatform kan handle aktien (såfremt handelsplatformen tilbyder aktien).
Hvordan investerer man i en IPO?
En børsintroduktion er en engangsmulighed for investorer til at købe aktier i nyligt børsnoterede virksomheder. Investorerne kan investere ved hjælp af penge fra opsparinger, pensionsordninger eller ved at købe på margin (hvilket betyder, at de bruger deres investeringsmidler som sikkerhed).
Den nemmeste måde at investere institutionelt på er gennem selskabets underwritere.
Hvis du ikke er en del af et netværk af institutionelle investorer, kan det være vanskeligere at få adgang til disse tilbud, men der er stadig måder:
- Du kan etablere et forhold til den analytiker, der dækker den pågældende virksomhed, og anmode om oplysninger om kommende børsintroduktioner. Mæglerfirmaerne vil ofte give denne form for information, hvis din kontostørrelse opfylder visse kriterier.
- Du kan også spørge venner og familiemedlemmer, hvilke aktier de er interesserede i – mange detailmæglere.
Der er også nogle handelsplatforme, der tilbyder investering i børsnoteringer. Så kan man nemt finde IPO’s og investere i dem.
Dette er eksempelvis eToro. Der er dog ingen garanti for, at man kan få lov at handle til pre-IPO prisen. Så må man vente til aktien kommer på børsen.
Du skal være opmærksom på, at der er forbundet en hvis risiko forbundet med at investere i en IPO.
De største børsnoteringer gennem tiden
Der har været mange store IPO’s gennem tiden. Her er nogle af de største selskaber, der rejste felst penge da de blev børsnoteret.
- Alibaba Group (BABA): $25 milliarder (2014)
- Softbank Group (SFTBF): $23,5 milliarder (2018)
- American Insurance Group (AIG): $20,5 milliarder (2006)
- VISA (V): $19,7 milliarder (2008)
- General Motors (GM): $18,15 milliarder (2010)
- Facebook (FB) in 2012: $16 milliarder (2012)
Ofte stillede spørgsmål
Hvad betyder IPO på dansk?
IPO er en forkortelse for “Initial Public offering” og kan oversættes til “Børsintroduktion” eller “Børsnotering”.
Hvordan køber man aktier ved en IPO?
Du kan købe aktier i en børsintroduktion ved at ansøge om dem hos selskabet eller gennem et mæglerfirma.